Friday, January 9, 2009

Oooops

Bu en hafif hali oldu, bu akşamın.

Yani şaka gibi, dün Russell'i ilk kez yazdım. Bugün olana bak (acaksınız) şimdi.

Sabah Rice Üniversitesi'ne gittim (gittik, baba-kız bahçede beklediler). Bir odam var. Pazartesi id işim olacakmış...Executive MBA direktörüyle görüştüm...

Neyse sadede geleyim. Öğleden sonra bir saat içerisinde haftasonu getaway programı yaptık. Yaparken, telefonla bol bol konuştuk, hastane aramış, kaçırdık...Derken kuzenim (Miami'de yaşıyor) aradı, ameliyat için gelmek istiyordu, tarih belli mi dedi. Ben de "dur, roughly bir tarih var demişlerdi sahi, klinikteki hemşireye sorayım, seni ararım" dedim.

Marcelle'i buldum.

Demez mi, "Biz de sizi aramıştık, surgery de bir değişiklik varmış, Russell, sizi arıyordu, çıkmadıysa bağlayayım", "Oh, yes, she is at the office..." bağladı. Bende hafiften bir kaynarsu durumu  başgöstermişti ama...tam dökülmesi , için Russell'ı dinlemem gerekliymiş.

Özet: Nuchturn (cerrah) ameliyatı 14'ünde yapabilirmiş. Bizim CT ise 15'ine planlı. CT'yi öne alamıyorlarmış, çünkü, anestezi sadece perşembeleri mümkünmüş...Bu durumda, 15inde CT, 16sında (beş günlük) dördüncü kemo, 4Şubatta ameliyat olacakmış...

Açıklama: Bizim tahminimiz, birisi schedule işinde atladı, holiday season, Nuchturn ile geç konuştular, şimdi de toparlayamadılar. Russell, "outcome" değişmez diyor, you have to trust me on this" diyor. Tamam da, burası ameliyatı öne çeken yerlerden biri, şimdi tersi fikri  satıyorlar.

Can sıkıntısı: the sooner the better derlerken, kitle ne kadar küçülmüş olursa olsun, kalmış olacak. Yani bu beni de Mahmut'u da çok sıktı. 

Ben CTyi başka yerde olalım dedim...ııh. Fatih bey'i aradım...CT illa dışarıda isterseniz olur, ama genel bir uygulama değil, hem de bence de çok farketmeyecek dedi. Hatta çoğu yer geç almayı tercih ediyor (örn. MD Anderson), dedi.

Valla, yazarken bir yandan düşünüyorum. Bir yandan kemo tarihi iki hafta atmıştı, şimdi as scheduled olacak. O iyi olabilir. Bilmiyorum. Leyla'nın gelişi daha iyi zamana gelecek. Ama bunun Nehir'in sağlığı ile ilgisi yok...Bilmiyorum. Kuzenim her işte bir hayır vardır dedi. Sonuçta, standart tedavide bile açık noktalar, ufak tefek merkezlerarası farklılıklar var. Russell, biz ameliyatı erken yapıyoruz, çünkü "we are skilled" dedi, çok support eden data olduğu için değil, dedi. Fatih Bey de herkes yapardı, herkes erken yapmıyor dedi.

Yani bir yandan "knowledge" o kadar zayıf ki...bu çocukları ne iyileştiriyor belli değil.

Neyse sağolsunlar haftasonumuzu öldürdüler. Kendimizi rahatlatacak bir reasoning bulmalı, ya da Russell'ı zorlayacak bir şey bulmalıyız. Bir CT çekememek ne demek.

... 





 

2 comments:

  1. Zeynep'ciğim,

    Yıllar önce (yaklaşık 30 yıl) önce Londrada anneme CT (türünün ilk örneği idi herhalde) çekmek için middlesex hastanesinde 5 ay sonraya gün (ki acil bir durumdu) vermişlerdi ve bizde kendimizi memleket topraklarında hissetmiştik. Sonra dışarda biryerlerde çekilmişti ama o da 1-2 sy almıştı.

    Bu işe hep şaşarım; Nişantaşında senin okuldan benim okula yürüdüğünde tahminen 100 + MR ve CT çeken yer vardır herhalde! Bizde bir sokakta 5 merkez varsa Londradanın tamamında 5 merkez varmış, bunları da bir doktor arkadaşımdam öğrendim. Arkadaşıma göre bu işte iyi para var mantığıyla önüne gelen görüntüleme merkezi açmış ve doktorlarla %30-%80 arasında değişen komisyonlarla çalışıyorlarmış ve onun için de her doktora gittiğimizde elimize mutlaka bir CT veya MR istek kağıdı ile çıkıyormuşuz! Eh durum böyle olunca arz-talep dengesine uygun olarak bizde her mahalleye 5 tane düşerken, ileri teknolojileri ürünleri üreten Amerika ve Ingiltere'de durum tam tersine dönüyor bir CT işini halletmek tedaviden daha kompleks bir iş oluyor. İnanmak güç bence de...

    Dediğin gibi nedenler ve sonuçları bizim bilgimizin çok dışında olduğu için, "you have to trust her" başka türlü düşünmek senin ve Mahmut'un yıpranmasına sebep olur gibi geliyor. Fatih Bey iyi bir second opinion şansı bence, o da çok farketmez diyorsa bence olduğu gibi kabul etmek daha mantıklı gözüküyor. Aksi takdirde değiştiremeyeceğin süreçler için kendini üzebilirsin. Bunu bir ara olarak düşünün ve keyfinize bakın. Kuzenine katılıyorum, herşeyde bir hayır vardır.

    Hariçten gazel okumak kolay biliyorum ama elimden de başka birşey gelmediğinden buradan oraya vızvızvız konuşup duruyorum.

    Öpücükler, sevgiler
    Ayda

    ReplyDelete
  2. Canim benim, cok haklisiniz, herkesin keyfini kaciracak bir durum bu. Cok onceden planlanan bir tedavi programinin bir CT yuzunden degismesi cok rahatlatici bir durum degil. Ama bu durum Nehir'in sagligini etkileyecek onemli bir durum olsaydi emin olun doktoru/lari farkli hareket eder ne olursa olsun programa sadik kalirlardi. Amerika gibi bir yerde doktorlar cocuk sagligini dusunmiyorlarsa bile (ki her yerden daha fazla onemli cocuk/insan sagligi orada) kendilerini dusunup asla riske girmiyorlardir emin olabilirsin. En ufak bir tersligin, aksiligin, hatanin mesleklerinin sonu olacagini hepsi cok iyi biliyor.

    Standard tedavinin bile her merkezde farkli olmasi belki de normal. Henuz hangi yontemin en iyi sonuc verdigi kesinlesmemis olabilir. Bundan 30 sene once 5 yasindan once cocuklara kalp ameliyati yapamiyorlardi. Eger cocuk 5 yasina kadar survive edeblirse ameliyat olabiliyordu. Yani Yasemin'in hastaligini ben yasiyor olsaydim hayatta kalmam muzice olacakti. Hersey gelisiyor. Tedaviler degisiyor. Hicbir zaman bu 100% dogrudur diyemiyoruz malesef. Her arastirma baska sonuclar veriyor ve baska yerlere yoneltiyor. Yasemin'in son ameliyatinda, bundan 20 sene once yaptiklari gibi kalbi mukemmel yani tam olmasi gerektigi gibi duzeltmediler. Sebebi de suydu; 20 yil once mukemmel bir sekilde yaptiklari ameliyatlarda simdi problemler ciktigini gormeleri. Simdi ameliyatlari degistirdiler ama simdiden 20 sene sonra nelerle karsilasacklar bilmiyoruz. Bunlari dusunerek yasamak imkansiz, kontrol gucumuz, degistirme imkanimiz cok az. Doktorlara guvenmeliyiz, baska caremiz yok. Elinizden gelen tum arastirmayi yapin, akliniza gelen tum sorulari sorun ama doktorlar Nehir'in sagligini tehlikeye atacak birseye emin olun izin vermezler. Eger bu durum herhangi bir negatif etki yaratacak olsaydi emin olur ne yapar eder o CT'yi one alirlardi.

    Ayrica cok dogru, her iste bir hayir vardir...

    ReplyDelete